skip to Main Content
Mitä Hel&¤%¤&ä? Kolme Liekkiä? #koskamyövoidaan

Mitä hel&¤%¤&ä? Kolme liekkiä? #koskamyövoidaan

Share with your friends










Submit

LTKY kysyy ihan mitä tahansa ja Juhis vastaa mitä sattuu –blogisarja keskittyy tänään kysymykseen ”Henkilöbrändäys?”. Mie niin tykkään meidän tiedeyhteisön nuorimmista jäsenistä. Joka ikisen kyssärin jälkeen olen joutunut vessan peilin eteen miettimään, mitä kysymys tarkoittaa.

Olin siis kohtalaisella koivuhalolla päähän lyötynä taas kerran. Mitä tää henkilöbrändäys ylipäätään on? Miun tieteellinen tausta kun tulee hieman toisenlaista kirjallisuudesta ja brändi merkitsee meikälle enemmän juomaa, jota voi silloin tällöin lirauttaa Pepsi-Maxin sekaan.

Tsekkaisin mm. Marco Mäkisen (TBWA) sekä Anu Laitilan (Grapevine) ajatuksia aihepiiristä. Lyhyesti voisi todeta, että henkilöbrändäys tarkoittaa himppasen oikaistuna positiivisen/halutunlaisen mielikuvan rakentamista. Henkilöbrändi taas on taas se, mitä neukkarissa istuvat ihmiset ajattelevat sinusta poistuttuasi vessaan tekniselle tauolle.

Pääosa omista esiintymisistäni, päivityksistäni ja ylipäätään asioistani on lähtökohtaisesti positiivisia, vaikka aika usein toimintaani tarkemmin tulkitsemalla voisi todeta itseironian sekä anti-strömsöläisyyden näkyvän niin puheessa, kuvissa kuin teksteissä. Toki päivityksissä näkyy se, että en ehkä jaksa olla koko ajan sellainen tyyppi, jolla on mm. aina mm. kaikki mm. päin persauksia.

Huomattakoon, että ei meikän henkilöbrändi mitään kimjongilmästä täydellistä onnistumista tai hurmahenkistä iloisuutta ole. Edesmennyt ystäväni sanoi joskus erittäin viisaasti, että ”Kuule Juhis, joka päivä vituttaa, mutta onneksi ei koko ajan”.

Mie oon yrittänyt pehmentää kielenkäyttöäni. Samoin huomaan, että kun oikeasti keski-ikäisen kaljuuntuvan miehen sydän sykkii jollekin päivitykselle tai tapahtumalle normaalia enemmän, kolme liekkiä tupsahtaa kehiin. Ja jo tähän mennessä oon oppinut monen mahalleen kaatumiseni kautta, että vain yhdessä voi tehdä juttuja, joita suuri osa ihmisistä pitää mahdottomina.

Mie kuulin joitakin vuosia sitten, että johtajalla – olipa hän millainen johtaja tahansa – on aina mikrofoni auki. Eli aina mitä teet, sanot ja olet, vaikuttaa siihen, mitä ja miten siusta ajatellaan. Koska naamani, käytökseni ja puhetapani on enemmän savolaisella moottorisahalla veistettyjä, en ole oman henkilöbrändin rakentamiseen jaksanut suunnitelmia rakentaa. No, olen minä yhden periaatteen linjannut: päätin lukioikäisenä olla se mikä olen.

On siis vain yksi minä; välillä se liihottaa kahden pojan iskänä metsässä, välillä se pelastaa osaltaan maailmaa sekopäisenä reksinä ja välillä se eksyy kaatopaikalle satunnaisena matkailijana jossakin ihmisen tuhoamassa paikassa. Se, millaiselta minä näyttää sinulle, selviää vain sillä, että seuraat meikän edesottamuksia elämän eri osa-alueilla.

Ja jos sinulla on jotain muuta tekemistä kuin seurata meikää, niin se kertoo siitä, että sinulla on todennäköisesti elämä 😉

Kirjoittaja

Juha-Matti Saksa

Kirjoittaja on puhtaaseen energiaan, kiertotalouteen sekä vastuulliseen liiketoimintaan ja yrittäjyyteen voimakkaasti fokusoituneen teknillisen yliopiston rehtori. Tämä tutkijankoulutuksen hankkinut savolainen uskoo, että elämää on pääkaupunkien lisäksi niiden ulkopuolella. Kiroilee liiaksi. Keep on rockin’ in the free world.

Share with your friends










Submit
Back To Top