skip to Main Content
Jaana Sandström: Opiskelua Digimurroksessa – Oppimisen Vastuu

Jaana Sandström: Opiskelua digimurroksessa – oppimisen vastuu

Share with your friends










Submit

LTKY meets Skinnarila –tilaisuudessa viime viikolla kerroin itselläni olevan vain yhden suuren viestin opiskelijoillemme: Nyt kun opettajat ovat aloittaneet siirtymisen digiaikaan ja investoineet opetuksen digitalisaatioon tarvitaan myös opiskelijoilta uudenlaista orientaatiota oppimiseen.

Ottakaa vastuuta oppimisestanne! Opettajilta saa vaatia ja itsensä pitää laittaa totaalisesti likoon.

Meillä on nyt koulutuskoneessamme perinteistä lähiopetusta (luentoja ja harkkoja) eli vanhaa ja tuttua, hyvä näin. Rinnalle on tullut pääasiassa Moodlessa toteutettavaa digitaalista oppimista eli erilaisia yksilöllisiä ja ryhmissä tehtäviä tehtäviä. Lisäksi opettajat ovat tallentaneet luentojaan tai tehneet lyhyttallenteita, jotta opiskelijat voivat oppia haluamanaan aikana haluamassaan paikassa. Oppimisen osoittamista tehdään perinteisillä paperitenteillä, ajasta riippumattomilla Exam-tenteillä, Moodle-tenteillä, jatkuvalla oppimisen osoittamisella (quizzit, oppimispäiväkirjat, esseet, alustukset, opponoinnit…).

Tässä muutoksessa sekä opettajat että opiskelijat joutuvat ponnistelemaan ja sietämään myös yritystä ja erehdystä! Olkaa opiskelijat aktiivisesti mukana kurssin opettajan rinnalla ja sitoutukaa kurssin tapaan toimia.

Lopuksi: Selatessani Aalefin aarteita törmäsin lokakuussa 2014 julkaistuun juttuun Luttilaisen kielletty hedelmä – maisteri Aallossa, josta seuraava lainaus. Toivottavasti se ei enää vuonna 2018 pidä paikkaansa.

”’Vaikka LUT onkin hyvä koulu, on taso Aallossa astetta kovempi’, Andreas valaisee. Tuntuu siltä, että Aallossa kaikki haluavat oppia eikä koulussa istuta huvin vuoksi. Motivaatiota arvostetaan esimerkiksi Andreaksen koulutusohjelmassa todella paljon. ’Aallossa käytin yhteen laajaan kurssiin aikaa 700-800 tuntia. Lappeenrannassa näin ei tainnut käydä ikinä’, Andreas kertoo.”

Tässä laaja kurssi lienee 27-31 opintopistettä – yksi opintopistehän vastaa noin 26 työtuntia!

Toki samassa Aalefin aarteessa Andreas lähettää terveisiä LUT:lle ja kertoo, mitä jää kaipaamaan yliopistostaan:

”Kavereita! Lappeenrannassa kaikki olivat uusia ja tutustuttiin heti, erittäin hyviä tyyppejä ja myöhemmin ystäviä. Lappeenrannasta kaipaan myös tehokkaita koulupäiviä, koska viikonloppuisinkin koululla viihdyttiin useita tunteja. Lappeenrannassa myöskin päivät noudattivat tiettyä kaavaa: kun koulupäivä oli hoidettu, otettiin reeni ja sitten sauna ja leffa. Lapsuuden ovelta ovelle ’voitsä olla -meninki’ on hauskaa!”

Kirjoittaja

Jaana Sandström

Kirjoittaja on Lappeenrannan teknillisen yliopiston vararehtori.

Share with your friends










Submit
Back To Top