skip to Main Content
Juhis: Konsernissa Vahvistamme Brändiä – Ja Päivitämme Yliopiston Nimen

Juhis: Konsernissa vahvistamme brändiä – ja päivitämme yliopiston nimen

Share with your friends










Submit

LUT-konsernin myötä yliopiston ja ammattikorkeakoulujen brändit ovat tarkasteltavina. Myös LUTin nimi on suurennuslasin alla.

Rakennamme parhaillaan yliopistomme vetämänä entistäkin kilpailukykyisempää ja kansainvälisempää korkeakoulukokonaisuutta Lappeenrannassa ja toivottavasti kohta myös Lahdessa. Kuten marraskuussa totesin, LUT-konsernin yhteydessä tarkastellaan konsernin nimi- ja brändiasioita siten, että ne tukevat toiminnan uutta luonnetta.

Mikäli Lahden ammattikorkeakoulusta tulee osa konserniamme, myös yliopistomme toiminta Lahdessa laajenee. Lisäämme yliopiston maisterikoulutusta siten, että Lahdessa aloittaisi 80 DI- ja 40 KTM-opiskelijaa vuodessa. Ulkoisen rahoituksen kasvaessa tavoitteenamme on, että Lahdessa työskentelisi jatkossa noin 10 professoria tutkimusryhmineen.

Yksinkertaisemmin sanottuna, Lahti ei olisi enää alueyksikkö, vaan yliopistollamme olisi kaksi yliopistokampusta – yksi Lappeenrannassa ja yksi Lahdessa. Kummallakin kampuksella yliopiston henkilökunta tekisi jatkossakin erittäin kovaa tiedettä, antaisi korkeatasoista tutkintoon johtavaa koulutusta niin tekniikassa kuin kauppatieteissä sekä toimisi vahvasti yritysrajapinnassa.

Jo LUT-Saimia -konserniuutinen antoi meille syyn tarkastella brändiämme. Yksi konserniprojektin työryhmistä tekeekin parhaillaan töitä tähän liittyen. Olemme saaneet matkallemme mukaan sparraajaksi kovatasoisen brändien rakentamiseen keskittyneen kansainvälisen toimiston, TBWA:n. Lähiviikot menevät siis strategisten suuntaviivojen työstämisessä.

Yliopistomme omaa brändiä on rakennettu tällä vuosikymmenellä määrätietoisesti. Se on sanalla sanoen päräyttävä. Se sisältää meille tärkeitä juttuja, kuten uteliaan kulttuurin, positiivisella tavalla omanlaisen identiteetin sekä erottuvan, voimakkaan visuaalisen ilmeen. Näitä asioita emme saa brändityössä hukata. Toisin sanoen, mitään hyvää ja toimivaa ei muuteta.

Sekä yliopistolle että ammattikorkeakouluille on tärkeää jatkossakin erottuvuus, sillä kukaan opiskelija ei hae opiskelijaksi LUT-konserniin, vaan joko yliopistoon tai ammattikorkeakouluihin. Ammattikorkeakouluilla on omat vahvuutensa. Kansainvälisen yliopiston tulee edelleen näyttää, kuulostaa ja tuoksua kansainväliseltä yliopistolta.

Lahden järjestelyn toteutuessa meillä on jatkossa kaksi yliopistokampusta. Nykyinen nimemme rajaa meidät Lappeenrantaan. Tämä huomio on tullut myös hallitukseltamme. Yliopistojen kampukset ovat merkittäviä maantieteellisiä paikkoja samalla, kun yliopisto toimii kansainvälisesti ja yhä enemmän myös virtuaalisesti.

Rakennamme siis parhaillaan meille sopivaa brändistrategiaa sekä brändihierarkiaa koko konsernille. Samassa yhteydessä tullaan pohtimaan uutta nimeä, jossa yliopistomme brändiin liittyvät vahvuudet pääsisivät vieläkin reippaammin loistamaan. Näillä näkymin brändikokonaisuus uudessa konsernikontekstissa lanseerataan käyttöön syksyllä 2018.

Tämä tehdään myös ministeriötä kuullen. Nimenmuutos menee nimittäin eduskuntakäsittelyyn, sillä yliopistojen nimet on määritelty laissa. Suuntaviivoja voimme hakea vaikkapa kumppaneistamme, Aalto-yliopistosta, Itä-Suomen yliopistosta, Tampere3:sta tai Lapin liittokorkeakoulusta.

Ja kyllä, hoidamme tämän ammattimaisesti, ettei meistä tule South-Eastern United University Alliancea.

Kirjoittaja

Juha-Matti Saksa Kuva: Teemu Leinonen

Kirjoittaja on puhtaaseen energiaan, kiertotalouteen sekä vastuulliseen liiketoimintaan ja yrittäjyyteen voimakkaasti fokusoituneen teknillisen yliopiston rehtori. Tämä tutkijankoulutuksen hankkinut savolainen uskoo, että elämää on pääkaupunkien lisäksi niiden ulkopuolella. Kiroilee liiaksi. Keep on rockin’ in the free world.

Share with your friends










Submit
Back To Top